Wednesday, December 24, 2008

Muflis Je???



Syarikat susu tercemar di China diisytihar muflis

WELLINGTON (New Zealand): Mahkamah China mengisytiharkan muflis ke atas syarikat yang dikaitkan dengan skandal susu tercemar yang mengorbankan enam kanak-kanak serta lebih 300,000 jatuh sakit. Pemilik syarikat Fonterra Group yang berpangkalan di New Zeland, hari ini mengesahkan mahkamah di Shijiazhuang, di Wilayah Hebei, China sudah mengeluarkan perintah bankrap terhadap Sanlu Group Co, berikutan satu petisyen daripada pemberi hutang. "Sanlu kini diuruskan pihak kedua yang dilantik mahkamah sementara aset syarikat akan dijual untuk melunaskan hutang," kata Ketua Eksekutif Fonterra, Andrew Ferrier dalam satu kenyataan di sini.


Sanlu adalah satu daripada 22 syarikat tenusu di China yang produk mereka didapati mengandungi bahan kimia industri berlebihan, iaitu melamin. Fonterra, milik koperasi peladang New Zealand mempunyai kepentingan 43 peratus ekuiti dalam Sanlu. - AP


Kata The Speaker:


Apabila membaca petikan di atas saya fikir betapa murahnya nyawa manusia zaman sekarang. Kalau setakat di istiharkan muflis, bolehkah memberi kesedaran kepada pemilik syarikat tersebut? bolehkah memberi kepuasan kepada ibubapa yang anaknya telah menjadi korban? setimpalkah dengan nyawa seorang insan yang telah hilang dari muka bumi ini?

1 comment:

Brad said...

Very good and interesting.
I do not like chemicals at all.
Brad