Wednesday, December 24, 2008

Selamat Hari Krismas



Kepada penganut-penganut agama Kristian aku ucapkan Selamat Hari Krismas.. dan kepada semua Selamat Tahun Baru...

Muflis Je???



Syarikat susu tercemar di China diisytihar muflis

WELLINGTON (New Zealand): Mahkamah China mengisytiharkan muflis ke atas syarikat yang dikaitkan dengan skandal susu tercemar yang mengorbankan enam kanak-kanak serta lebih 300,000 jatuh sakit. Pemilik syarikat Fonterra Group yang berpangkalan di New Zeland, hari ini mengesahkan mahkamah di Shijiazhuang, di Wilayah Hebei, China sudah mengeluarkan perintah bankrap terhadap Sanlu Group Co, berikutan satu petisyen daripada pemberi hutang. "Sanlu kini diuruskan pihak kedua yang dilantik mahkamah sementara aset syarikat akan dijual untuk melunaskan hutang," kata Ketua Eksekutif Fonterra, Andrew Ferrier dalam satu kenyataan di sini.


Sanlu adalah satu daripada 22 syarikat tenusu di China yang produk mereka didapati mengandungi bahan kimia industri berlebihan, iaitu melamin. Fonterra, milik koperasi peladang New Zealand mempunyai kepentingan 43 peratus ekuiti dalam Sanlu. - AP


Kata The Speaker:


Apabila membaca petikan di atas saya fikir betapa murahnya nyawa manusia zaman sekarang. Kalau setakat di istiharkan muflis, bolehkah memberi kesedaran kepada pemilik syarikat tersebut? bolehkah memberi kepuasan kepada ibubapa yang anaknya telah menjadi korban? setimpalkah dengan nyawa seorang insan yang telah hilang dari muka bumi ini?

Tuesday, December 23, 2008

Rasuah di mana puncanya?

Gaji kecil bukan punca rasuah: KPN

KUALA LUMPUR: Kadar gaji yang diterima anggota dan pegawai polis mencukupi, justeru tidak timbul dakwaan bahawa gaji yang diterima menjadi faktor penyebab timbulnya gejala rasuah di kalangan anggota, kata Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan. Beliau mengulas dakwaan Senator Datuk Gooi Hue Hin semalam bahawa kadar gaji yang kecil dan tidak setaraf dengan perjawatan lain menjadi antara faktor berlakunya gejala rasuah dalam perkhidmatan awam termasuk Polis Diraja Malaysia (PDRM). “Bukankah gaji sudah naik, mahu naik apa lagi? Gaji yang kita terima sekarang cukup, tidak timbul isu rasuah kerana dakwaan gaji polis kecil



“Kasihan pada kerajaan... kita sepatutnya bekerja lebih keras dan tunjuk usaha kita, bukan asyik meminta gaji lebih,” katanya selepas Majlis Perlantikan Pangkat Kehormat Kor Suksis Kementerian Pengajian Tinggi di Bukit Aman di sini hari ini. Justeru beliau meminta pegawai dan anggota polis agar tidak mendesak kerajaan menaikkan gaji mereka berikutan kemelesetan ekonomi global yang dihadapi sekarang. Musa berkata anggota polis tidak seharusnya mempertikaikan taraf pendapatan malahan mereka sepatutnya menunjukkan prestasi kerja yang lebih tinggi dan efisien, setimpal dengan gaji yang ditawarkan.



Beliau berkata anggota polis perlu memahami situasi semasa dan meneruskan khidmat mereka dengan sebaik mungkin serta mengelak daripada terbabit dalam gejala rasuah. “Ramai lagi rakyat miskin yang memerlukan bantuan justeru anggota polis khasnya perlu bersyukur dengan jumlah pendapatan yang dinikmati mereka sekarang,” katanya. Katanya gaji baru yang distruktur semula bagi jawatan Konstabel yang sebelum ini hanya kira-kira RM600, kini mencecah RM1,500 dicampur dengan imbuhan tetap. Justeru itu, katanya dengan pendapatan yang setimpal itu tidak sewajarnya anggota polis terbabit dengan gejala rasuah malah PDRM tidak sesekali berkompromi dengan mana-mana pihak yang terlibat dalam gejala rasuah dan akan bertindak tegas terhadap mereka.


Musa berkata masyarakat perlu dididik agar tidak sesekali memberi suapan kepada mana-mana pegawai kerajaan termasuk polis bagi memastikan tidak berlakunya gejala rasuah. Beliau berkata pendapatan yang diperolehi anggota polis kini dapat menampung perbelanjaan seharian. “Nasihat saya pada anggota agar jangan sesekali meniru gaya hidup orang lain dan sepatutnya mengukur baju di badan sendiri. “Kalau tahu bagaimana menjaga ekonomi dalam perbelanjaan seharian, ia sudah cukup dan memadai tetapi kalau boros dan berbelanja mengikut nafsu, bergaji RM10,000 pun tidak tentunya cukup,” katanya. Gooi ketika sesi perbahasan Rang Undang-Undang Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Dewan Negara semalam mendakwa gejala tersebut yang berlaku dalam PDRM disebabkan oleh faktor gaji yang kecil sehingga menyebabkan gejala itu sukar dikawal dan ditangani. - Bernama

Kata The Speaker:

Rasuah telah menjadi satu virus dalam masyarakat manusia semenjak berkurun lamanya. Bagi aku hanya satu je ubat untuk penyakit ni, iaitu ISLAM. Hanya dengan cara kehidupan Islam, iman dan taqwa dapat mengikis budaya rasuah ini. Jika hendak ditanya apakah puncanya rasuah? Jawapannya mudah, kurang didikan dan amalan Islam.

Saturday, December 20, 2008

TM



Dua hari lepas ada technician TM datang untuk baiki aku punya telefon line. Technician tersebut datang kemudian dia bukak itu ini tanpa menyelesaikan masalah yang aku hadapi. Telefon masih bermasalah, technician tersebut terus saja balik seakan-akan hendak mengejar sesuatu dan dalam keadaan tergesa-gesa itu dia berkata "Nanti akan ada kontraktor yang datang membaiki". Aku tak jugak kisah kalau kena tunggu kontraktor, tapi yang pelik dan tak menyenangkan ialah, wayar telefon yang habis dibuka dibiarkan saja terbengkalai. Wayar bersepah dan tidak disambungkannya semula. Kalau terpijak memanglah kena arus elektrik dari wayar-wayar tersebut. Satu lagi hal pulak, masa dia cakap nanti ada kontraktor yang akan datang baiki, aku ingat kontraktor tu datang dalam satu jam dua, rupa-rupanya tak datang-datang sampai ke hari ini.

Inilah yang terjadi jika tiada pesaing lain dalam membekalkan servis yang penting ni. Tengok macam MAS, bila timbul je Air Asia mereka terus improved dan baiki kualiti perkhidmatan dan kemudahan. Kesimpulannya servis TM sangat mengecewakan.

Friday, November 28, 2008

Bahaya Rancangan Realiti TV

Masa kini semakin banyak rancangan yang berunsurkan realiti tv ditayangkan di rangkaian televisyen swasta mahupun awam. Memang tidak dapat dinafikan rancangan realiti ini mampu menarik rating yang tinggi untuk rangkaian tv. Namun ingin diingatkan, dalam kita mengaut keuntungan yang lumayan janganlah kita sesekali lalai dengan implikasi yang mungkin timbul daripada perbuatan kita itu. Hari ini aku terbaca di dalam akhbar berita harian seorang gadis di Los Angeles yang juga bekas peserta dan peminat fanatik penyanyi serta juri American Idol, Paula Abdul ditemui mati dalam kereta berhampiran rumah selebriti itu. Laporan polis telah mengesahkan yang mangsa dipercayai mati akibat membunuh diri. Mangsa dikatakan terlalu meminati selebriti itu dan sering mengintip serta menunggu bintang kesayangannya itu muncul di luar rumah. Punca mangsa membunuh diri pula adalah dipercayai akibat kritikan hebat daripada juri-juri rancangan realiti musik itu (Simon Cowell dan Randy Jackson) termasuk juri dan bintang kesayangannya, Paula Abdul. Mangsa tidak dapat menerima kenyataan yang nyanyian beliau turut dikritik oleh bintang kesayangannya itu. Paula yang selalunya dikenali dengan sikapnya yang suka memberi sokongan kepada perserta, tidak seperti juri-juri yang lain yang suka mengkritik para peserta, tanpa disangka telah mengkritik persembahan mangsa ketika beliau menyanyikan lagu Proud Mary dalam musim kelima rancangan itu pada 2006. Nahhh… bukankah itu kesan dan implikasi buruk yang kita tidak mahu sama sekali terjadi kepada penonton kita? Selain itu, rancangan realiti yang memaparkan hidup seharian selebriti terkenal di Hollywood seperti Kim Kardashians, Kimora Life In The Fab Lane, Denise Richards- It’Complicated; juga tidak kurang negatifnya untuk penonton tempatan. Bayangkan gaya hidup selebriti ini seperti Kim kardashians dan adik-beradiknya yang sering menghabiskan masa ke kelab-kelab malam, menggunakan bahasa kesat dan sentiasa mengenakan pakaian yang menjolok mata! Adakah budaya begini yang mahu kita terapkan kepada penonton-penonton kita? Terutamanya kepada generasi-generasi muda? Renungilah….

Tuesday, November 25, 2008

Belakang Bontot Lori

Salam semua. Ni aku nak berkongsi cerita sikit. Pagi ni aku kena pergi ke Kota Samarahan untuk berjumpa dengan teman. So awal-awal lagi aku dah bangun al-maklum la Kota Samarahan tu kan jauh. Dahlah jalan kat situ banyak yang one way je. Jadi kalau dah terperangkap dalam jam tu, memang sah lah boleh sampai lambat 1-2 jam dibuat nyer.

Al kisahnya begini. Aku janji dengan teman pukol 9, masa tu dah dekat 8.30. Jadi aku pun drive la macam hero KL drift tu...vrooomm..swing sana, swing sini...corner sana, corner sini... nasib baik tak accident. tapi yang aku frust nyer tengah-tengah aku drifting tu, tiba-tiba penglihatan aku jadi sempit. aku tak nampak kereta-kereta lain yang kat depan tu. yang aku nampak, BONTOT warna merah jambu pastu ada ekor! Ya Allah!!! Aku kat belakang bontot lori yang bawa khinzir rupanya! Fuhh...punyer la besar plak khinzir tu. diorang letak dalam sangkar besi. Kemudian susun tinggi-tinggi sampai dua tiga tingkat. Dahla takde cover. Cubala tutup-tutup sikit sangkar tu dengan kain kanvas ke atau apa-apa saje la tak kisah, janji khinzir tu tak nampak. Ni tak, diorang biar je khinzir tu exposed satu Kota Samarahan nampak. Yang paling kesian nyer, bila ada penunggang-penunggang motorsikal yang kat belakang lori tu. Diorang pun nampak macam takut-takut jer nak rapat dengan lori tu. Tapi bila dah nak overtake kena la rapat kan. Tau-tau jer la jalan one way tu macam mana susahnya nak overtake kereta kan. Haiii...kesian sungguh la kat diorang yang naik motorsikal tu (nasib baik aku pakai kereta).

Jadi aku nak tanya bloggers kat luar sana, korang tau tak apa-apa denda ke atau peraturan jalan raya yang ada mengambil tindakan ke atas pemandu-pemandu lori khinzir ni? Tak kan takde? Negara kita ni kan negara Islam. Tapi aku pun fikir jugak, kalau la ada JPJ buat roadblock masa tu, rasanya fikir dua kali jugak la pegawai-pegawai JPJ tu nak tahan lori khinzir ni kan =]

Jadi aku harap pihak yang bertanggungjawab jangan la memandang sambil lewa perkara ini. Setidak-tidaknya keluarkan lah arahan kepada pemandu-pemandu tersebut agar tidak MENAYANGKAN bontot khinzir dengan sewenang-wenangnya di jalan raya.

Thursday, November 13, 2008

Kualiti Jalan Raya Di Kuching



Kuching sebagai ibu negeri Sarawak dan merupakan daerah yang mempunyai taraf bandaraya masih lagi mempunyai jalan raya yang kurang berkualiti. Jalan raya yang sedia ada mempunyai daya ketahanan kurang dari setahun yang kemudiannya akan bergelombang dan seterusnya berlubang. Kenapakah perkara ini tidak dititikberatkan? Sedangkan penggunaan jalan raya di Kuching ini agak lasak memandangkan pembangunan yang pesat. Lori-lori besar serta jentera-jentera menggunakan jalan-jalan tersebut setiap hari. Ini sebagai akibatnya akan menyusahkan pengguna-pengguna jalan raya yang lain.

Apakah penyebabnya? Adakah disebabkan bentuk muka bumi? Adakah bahan yang digunakan untuk membuat jalan? Mungkinkah disebabkan teknologi kita yang terlalu kuno? atau pernah aku dengar mungkin disebabkan sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab ingin mengaut keuntungan hasil daripada membaiki jalan berulang kali?

Walau apa pun sebabnya, kualiti jalan raya di bandaraya ini seharusnya dipertingkatkan. Walaupun kos untuk memiliki jalan raya yang berkualiti mungkin besar. Namun jika difikirkan jangka masa panjang serta keselesaan dan keselamatan rakyat, apalah wang ringgit jika dibandingkan dengan nyawa mereka.

Dalam post ini juga aku ingin berterima kasih kepada pihak kerajaan negeri yang selama ini telah menyediakan jalan raya yang meliputi hampir kesemua tempat di Kuching. Petang tadi aku tengok Jalan Temenggong Haji Gobil di Semariang sedang diperbaiki dan diperbaharui. Sistem perparitan juga telah diperbaiki dan secara langsung mewujudkan suasana kampung yang lebih bersih serta seronok mata memandang.

Friday, October 24, 2008

Persatuan Badminton Bumiputra Sarawak

Semalam aku pergi bermain badminton di dewan badminton Persatuan Badminton Bumiputra Sarawak Semariang. Lepas main aku duduk sembang di kantin dengan teman-teman dan beberapa orang pemain lain yang berada di situ.

Dalam bersembang-sembang, aku pun tanya apa kelebihan kalau jadi ahli persatuan? Setelah soalan demi soalan aku tanya, kesimpulannya aku pun tak tahu apa kelebihan menjadi ahli. Bayaran sewa gelanggang masih sama, kalau persatuan anjurkan pertandingan yuran masih sama untuk ahli dan bukan ahli, ahli tidak diberikan coaching percuma atau apa-apa aktiviti, pendek kata aku pun tak tahu mengapa persatuan ni ditubuhkan.


Kalau dah bawak nama bumiputra tu, seharusnya besar jugaklah tanggungjawab. Sepatutnya bantulah bumiputra kita agar maju dalam sukan badminton ni. Berikan pendedahan, coaching, klinik sukan dan macam-macam lagi.


Keadaan kantin pun kelihatan agak teruk dan tidak terurus. Aku dengar dari mula bukaknya dewan badminton tersebut sampailah sekarang, pengusaha yang uruskan kantin tu masih orang yang sama. Tak hairanlah keadaan kantin semakin hari semakin teruk, pengusaha-pengusaha lain tidak diberikan peluang untuk mengendalikan tempat tersebut. Apabila tiada saingan inilah kejadiannya. Sepatutnya hak untuk mengusaha kantin tersebut dibuka kepada ahli-ahli lain yang ingin mengusahakannya. Barulah kualiti kantin dapat diperbaiki dan aliran tunai persatuan juga bertambah baik. Sekarang ni pengusaha kantin dah jadi bendahari persatuan, habislah kantin tu, memang sambung sampai anak cucu punyer.


Pengurus dewan pun sama jugak, dari dulu sampai sekarang orang yang sama. Macam-mana persatuan nak berkembang? Bagaimana nak perolehi idea-idea bernas serta strategi-strategi baru untuk persatuan. Aku bukannya apa, kalau tak guna nama bumiputra aku tak kisah. Ini dah bawak nama bumiputra tu, buatlah betul-betul. Segala aktiviti, kejayaan mahupun kegagalan persatuan mencerminkan seluruh masyarakat bumiputra di Sarawak.


Setidak-tidaknya jalankanlah aktiviti-aktiviti yang mencerminkan kemampuan masyarakat kita berpersatuan. Tujuan kita berpersatuan adalah untuk menguatkan lagi kemampuan kita dalam sesuatu bidang. Bak kata perpatah, "Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh". Dengan adanya persatuan, yang kuat dapat membantu yang lemah dan yang lemah dapat memperkuatkan dirinya. Akhirnya kita dapat lahirkan semua ahli yang kuat.


Aku cadangkan agar PBBS mencari jalan agar dapat menarik minat masyarakat bumiputra kita untuk menceburkan diri dalam arena sukan badminton ini. Kantin tersebut seharusnya dapat menjanakan setidak-tidaknya sedikit wang untuk membantu persatuan. Persatuan juga boleh membuka kedai sukan di dewan untuk kemudahan mereka yang bermain, di samping mewujudkan peluang kepada pengusaha kedai sukan bumiputra untuk bertapak di situ. Dengan wang yang diperolehi nanti bolehlah persatuan memberi elaun kepada bakat-bakat baru yang terpilih sebagai galakkan untuk mereka menceburkan diri dalam sukan badminton.


Aku harap pihak yang berkenaan akan mengambil perhatian terhadap hal ini dan mengambil tindakan yang sewajarnya. Ini kerana aku lihat golongan bumiputra kita ramai yang mempunyai bakat namun tiada yang benar-benar ingin membantu. Jika benar-benar dicari dan digilap aku yakin ada Misbun yang kedua di bumi kenyalang ini.

Tuesday, October 14, 2008

Berapa Banyak Datuk lahhhh....

MELAKA 10 Okt. – Pelakon Bollywood, Shah Rukh Khan merupakan antara penerima Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM) sempena hari jadi Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd. Khalil Yaakob ke-70, esok.
Penganugerahan itu menjadikan Shah Rukh Khan, yang dilahirkan di New Delhi pada 2 November 1965, artis Bollywood pertama ber gelar Datuk.
Beliau yang terkenal menerusi filem Kuch Kuch Hota Hai (1998) mempunyai ijazah sarjana dalam bidang komunikasi dari Jamia Millia Islamia University.
Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Melaka, Saadun Basiron berkata, DMSM dianugerahkan bagi mengenang jasa Shah Rukh Khan dalam bidang seni dan perfileman di peringkat antarabangsa, termasuk di Malaysia.
Bagaimanapun, Shah Rukh Khan tidak dapat hadir untuk menerima anugerah tersebut, katanya kepada pemberita di sini hari ini.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1011&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_01.htm

Apa istemewa Shah Rukh Khan?

Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub meluahkan rasa pelik dan rakyat perlu mengetahui apakah asas dan kewajaran penganugerahan Darjah Mulia Seri Melaka yang membawa gelaran “Datuk” kepada superstar bollywood, Shah Rukh Khan.
“Kebiasaannya setiap penganugerahan diberikan kepada individu yang banyak berjasa dan banyak menyumbang kepada pembangunan negara atau kepada tokoh-tokoh tertentu.
“Apa jasa Shah Rukh Khan kepada Malaysia dan negeri Melaka, kita nak tahu juga apa asasnya sehingga dia layak menerima anugerah tersebut,” katanya yang juga Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat.
Salahuddin berkata demikian mengulas pengiktirafan yang diberikankan kepada Shah Rukh Khan sebagai antara 758 penerima anugerah dan pingat sempena Harijadi Yang Dipertua Negeri Melaka yang ke 70 semalam.
Difahamkan penganugerahan diberi kerana kemasyhurannya dan popularitinya dikalangan peminat di Malaysia dan Melaka?

http://mppas.wordpress.com/2008/10/11/apa-istimewa-shah-rukh-khan-dapat-datuk/

The Speaker:

Masa aku baca artikel ni terus aku rasa pelik. Tak paedah-edah nak beri Shah Rukh Khan pangkat Datuk ni. Mungkin memang boleh dan mungkin nak hentam jer kasi sesiapa gelaran Datuk ni aku tak kisah. Tapi ni artis bolywood yang entah apa2, apa kejadahnya. Banyak jugak response mengenai perkara ini dalam internet, aku ingat aku sorang je rasa pelik. Ada yang cakap pemimpin Melaka dah hilang fokus dan macam-macam lagi.

Sebaik-baiknya berilah gelaran datuk ni kepada masyarakat kita, yang sanggup berjuang hingga ke titisan darah yang terakhir, yang mendidik selama berpuluh-puluh tahun atau yang berkhidmat dengan penuh semangat.

Monday, October 13, 2008

Air Asia Lagi!!



Minggu lepas aku pergi ke kaunter Air Asia. Punyalah lambat dia nyer service, dekat 3 jam aku tunggu. Rupa-rupanya ada orang hantar fraud email kepada penumpang-penumpang Air Asia yang telah mengakibatkan kekecohan dan kekeliruan.


Aku hairan macam mana syarikat berharga berjuta ringgit entah dah bernilai berbilion ini mempunyai sistem keselamatan yang begitu rendah? Pihak Air Asia sepatutnya menitikberatkan isu keselamatan sistem booking mereka. Keselesaan para pengguna sistem adalah penting untuk perniagaan mereka.


Akibat kelekaan ini, Sabtu lepas aku baca dalam suratkhabar ada orang yang baling cat shelleck ke arah kereta boss Air Asia Sabah, Sarawak dan Brunei. Nak terketawa pulak aku tengok keretanya Kia Sorento habis kena shelleck. Bukannya tak kesian tapi kalau kita baik takkan ada orang yang buat dengki. Lagipun aku pun masih tak puas hati pasal dia orang cancel flight China tu. Mungkin inilah balasannya.


Tuah pernah cakap, buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali. Kuching ni kecil je, hidup satu komuniti, jadi kalau buat jahat memang orang akan ingat.

Sunday, September 28, 2008

Peras Ugut Di Kuching?

Beberapa hari lepas aku terbaca satu aduan pemuda dari Kuching yang menyatakan bahawa para pengusaha kedai Kubah Ria yang terletak di bawah jambatan Satok diugut setiap bulan untuk membayar sehingga RM150 sebuah kedai. Wang ini dibayar sebagai wang perlindungan untuk kedai mereka.

Hal ini amat mengejutkan kerana ini menunjukkan budaya gengsterism semakin berleluasa di Kuching. Budaya seumpama ini, walaupun sudah diamalkan sejak berkurun-kurun lamanya, tapi ianya harus dikekang dan dibasmi agar ianya tidak menjadi seperti penyakit di dalam komuniti masyarakat kita.

Setelah melakukan beberapa kaji selidik menerusi internet, aku dapati wujudnya budaya gengsterism ini mencerminkan ekonomi yang teruk dan kerajaan yang lemah. Apabila tiada pekerjaan yang mencukupi di dalam sesebuah negara, masyarakat akan mula menjadi kreatif untuk menampung kehidupan harian mereka meskipun mereka terpaksa melanggar undang-undang untuk berbuat demikian. Seperti di Jepun yang dulunya terkenal dengan Yakuzanya, sekarang pemuda-pemuda Jepun lebih gemar mendapatkan pekerjaan daripada menjadi seorang Yakuza. Kajian di Amerika juga menunjukkan gengsterism kebanyakkannya tertumpu di kawasan-kawasan miskin. Seperti di Singapura pula, gengsterism wujud pada era 80an sahaja dan apabila negara semakin maju budaya tersebut serba sedikit menghilang.

Tidak dapat dinafikan gengsterism atau jenayah terancang juga berlaku di negara-negara yang berekonomi baik, namun corak serta agenda jenayahnya berbeza sama sekali. Ianya hanya untuk menunjukkan perasaan tidak puas hati mereka dan bukannya untuk menampung kehidupan. Secara logiknya jika keperluan dan kehendak harian kita mencukupi, siapalah yang sanggup untuk mengambil risiko menjadi seorang gengster. Apabila jenayah dilakukan untuk mencari sesuap nasi, ketika itulah bahaya akan mula timbul kepada masyarakat.

Oleh itu tindakan tegas dan pantas harus dilakukan untuk membendung budaya ini. Memperbaiki ekonomi, mendidik masyarakat berilmu dan membuka banyak peluang perkerjaan adalah di antara usaha-usaha yang boleh dilakukan. Masyarakat juga harus membuka mata dan rajin berusaha kerana bagi membendung budaya ini, pihak kerajaan dan masyarakat perlu sama-sama memainkan peranan masing-masing bagi kebaikan bersama. Perbalahan sesama sendiri harus dielakkan bagi menjamin pentadbiran kerajaan yang kukuh.

Friday, September 26, 2008

Peristiwa Kubur Jalan Keretapi

Bulan lepas 12 Ogos 2008 satu insiden yang boleh dikatakan agak tragik berlaku di Jalan Keretapi Kuching. Insiden dimana para pewaris Kubur Jalan Keretapi mengamuk membakar jentera kontraktor yang di arahkan untuk mengalihkan kubur tersebut.

Ini terjadi kerana menurut para waris, kubur tersebut sepatutnya dipindahkan selepas hari raya puasa. Tapi ketika hendak menziarahi kubur sempena Ramadhan,mereka terkejut dan marah kerana tanpa pengetahuan mereka, kubur telah pun digali. Ini ditambah lagi dengan penggalian menggunakan traktor oleh kaum Cina dan upacara pemindahan kubur yang salah serta tidak mengikut cara Islam.

Jadi disebabkan kejadian ini, sebilangan para waris bertindak membakar jentera kontraktor yang berhampiran. Ada juga sebilangan mereka bertindak menumbuk serta membelasah wakil pihak masjid yang ada ditempat kejadian.

Dalam hal ini pihak yang dikatakan bertanggungjawab adalah pihak LAKMNS (Lembaga Amanah Kebajikan Masjid Negeri Sarawak). Pihak LAKMNS gagal menghubungi kesemua para waris menyebabkan kejadian ini berlaku sedemikian rupa. Pihak waris bertindak menyerbu pejabat LAKMNS untuk berjumpa dengan pengurus besar LAKMNS iaitu Tuan Haji Mohamad Shabry Othman. Namun pengurus tersebut dikatakan gagal untuk ditemui dan hanya menghantar wakil untuk berbincang dengan para waris. Ini menambahkan lagi perasaan marah para waris sehingga mereka memaki hamun pihak pegawai LAKMNS yang ada di pejabat tersebut.

Hal seumpama ini dapat dielakkan sekiranya pihak LAKMNS lebih prihatin serta berhati-hati ketika menjalankan tugas. Kubur yang telah mancapai usia ratusan tahun itu walaupun nampak tidak terurus namun tetap ada pewarisnya. Janganlah ambil sambil lewa mengenai perkara yang sensitif seumpama ini. Tugas yang diamanahkan kepada pihak LAKMNS amatlah berat kerana segala tindak tanduk dan perlakuan mereka mencerminkan imej orang-orang Islam di seluruh negeri Sarawak. Oleh itu biarlah perkara ini menjadi pengalaman yang berguna kepada pihak yang berkenaan diharap akan menjadi lebih bertanggungjawab atas perbuatan mereka. Jangan fikir boleh terlepas kali ini, tuhan tak akan uji lagi diri kita. Mungkin yang telah dilalui bukanlah ujian tetapi amaran. Cerminkanlah.

Ikuti klip video dihari kejadian:


video

Thursday, September 25, 2008

Site Complain Yang Baik Untuk Orang Kuching



Semalam aku jumpa satu site baik punya. Bagi orang-orang Kuching yang ingin menyuarakan pendapat-pendapat serta rungutan-rungutan mereka tentang isu-isu semasa. Boleh klik dekat sini:




Usaha pihak YB kita membuka ruangan sebegini haruslah dicontohi. Aku lihat ada jugak YB reply post-post serta rintihan-rintihan rakyat. Walaupun kuasa hanya seorang YB agak terhad namun apabila rakyat tahu ada yang mendengar dan prihatin, rakyat akan berasa berpuas hati. Kemarahan atau beban yang dirasai rakyat dapat dikurangkan. Tapi aku nasihatkan biarlah YB itu sendiri luangkan masa untuk baca post-post tersebut. Walaupun mungkin sibuk dengan jadual harian mereka, tapi sebaris ayat dari mereka memainkan peranan yang besar kepada rakyat.


Sebagai menyokong tindakan sebegini aku telah membuka satu portal forum untuk mereka-mereka yang ingin menyuarakan serta berbincang tentang masalah-masalah semasa yang dihadapi di sini:




Semoga portal ini dapat digunakan sebaik-baiknya.

Masalah Air Asia



Kebelakangan ini Air Asia banyak membatalkan penerbangan antarabangsa mereka dari Kuching. Sebulan yang lepas mereka membatalkan penerbangan Kuching Bali, bulan ini pulak mereka batalkan penerbangan Kuching China.


Apabila ini terjadi, tempahan tiket penerbangan yang telah dibuat dari tahun lepas lagi terpaksa dibatalkan. Pilihannya sama ada hendak refund balik duit atau terpaksa ambil flight dari Kuala Lumpur. Bila ambil flight dari Kuala Lumpur, para penumpang perlu membeli tiket tambahan dari Kuching ke Kuala Lumpur dan kemudian balik dari Kuala Lumpur ke Kuching. Disebabkan pemberian notis pada waktu yang singkat, maka penumpang terpaksalah membeli tiket pada harga yang agak mahal. Ini sangat menyusahkan para penumpang dan membebankan. Jika nak mintak refund pulak, kebanyakkan para penumpang telah terlebih dahulu membuat tempahan hotel atau tour di destinasi tujuan mereka dan bayaran deposit pun telah dibuat. Jadi membatalkan tempahan tersebut agak merugikan.


Adakah ini taktik kotor Air Asia untuk mendapatkan keuntungan yang lebih? Apabila dekat saja tarikh penerbangan, mereka batalkan penerbangan tersebut. Ada pulak sebilangan yang tidak mendapat notis dan ketika tiba hari untuk penerbangan mereka, mereka terkejut beruk mendapati Air Asia tidak lagi terbang ke destinasi yang mereka telah tempah.


Aku harap ada yang prihatin dengan masalah ini dan menyiasat kebenarannya.

Sunday, September 21, 2008

Rampasan Mercun



Hari raya tak lama lagi akan tiba jadi tak hairanlah kalau kita tengok orang main mercun dan bunga api. Namun yang menghairankan aku ada jugak rampasan mercun yang berlaku ketika menjelang hari raya ni. Aku bukan cakap rampas mercun menjelang raya ni salah atau menentang rampasan tu. Tapi kenapa masa tahun baru Cina tak ada pulak aku dengar berita rampasan besar-besaran yang dilakukan.

Aku rasa dalam 3 tahun kebelakangan ini, masa perayaan tahun baru Cina, ketika detik 12 malam, aku lihat mercun dan bunga api yang dimainkan bukan main banyak lagi. Seperti aku yang tinggal di Kuching ni, dari rumahku yang boleh lihat seluruh bandaraya Kuching, aku perhatikan mercun dimainkan di semua kawasan. Kalau main dalam 2 ke 3 minit tu aku tak kisahlah. Ini sampai satu jam. Bukankah kerajaan Malaysia dah haramkan kemasukan mercun dalam negara ni? Aku kira-kira kalau ikut jumlah keseluruhan dan tempoh mercun-mercun itu dimain, nilainya tak kurang dari RM2 juta. Mana perginya pegawai kastam kita ketika perayaan tersebut? Kalau nak bawa mercun sebanyak itu masuk ke negara ni, sekurang-kurangnya guna kontena. Bagaimana boleh terlepas dari pegawai-pegawai kastam kita? Takkan ada kilang mercun pulak kat negara ni? Kalau ada memang logik jugak boleh dapat mercun sebanyak tu.

Realitinya ada masalah disebalik kejadian ini, namun tiada yang prihatin terhadapnya. Pihak kastam dan pihak polis yang sepatutnya menguatkuasakan undang-undang berkaitan dengan mercun ni tidak manjalankan tugas mereka dengan sebaik-baiknya. Agak mustahil untuk tidak melihat dan mendengar mercun-mercun tersebut. Namun sama ada tidak sedar ataupun berasa itu bukan tanggungjawab mereka, mereka membutakan mata dan memekakkan telinga setiap tahun.

Setiap kali aku lihat mercun dimainkan ketika malam perayaan tahun baru Cina aku rasa setiap letupan bunyi dan percikan bunga api itu seolah-olah mengejek dan menghina sistem perundangan negara kita. Betapa mudahnya undang-undang kita dibengkokkan oleh wang ringgit. Dimanakah maruah kita sebagai sebuah negara yang mempunyai undang-undang?

Thursday, September 18, 2008

Streamyx oh Streamyx



Dah lebih seminggu aku punya streamyx kena potong. Sekarang kena pulak pegi cyber cafe untuk post blog nih. Aku pun hairan, tiap-tiap bulan aku tengok dalam online bil aku ok je bayaran. Tapi tetiba bulan ni dia orang cakap aku ada balance sebanyak RM8++. Pelik betul.. dah la aku tak simpan pun resit pembayaran yang lama-lama tu dan tak print jugak bil-bil online yang aku dah bayar. Kes-kes macam ni la yang aku tak suka. Mengganggu akses aku ke dunia tanpa batasan nih. Kalau nak potong line streamyx ni, bukannya aku ada pilihan lain. Mungkin sebab ni la pengguna tak dapat bersuara pasal servis pihak streamyx. Mahu tak mahu kena jugak pakai servis mereka. Pengalaman aku dah macam-macam dengan pihak streamyx ni. Buat report sampai berkali-kali pun ada, tak jugak ada technician yang datang. Sampai habis credit aku guna untuk call. Dari dulu hingga sekarang servis tak improve-improve, yang improve aku rasa kaunter tempat bayar bil je. Inilah yang terjadi apabila tiada saingan dan monopoli perkhidmatan berlaku. Mangsanya pengguna. Nak komplain mana-mana pun tak guna jugak. Harapan aku untuk menjamin kualiti perkhidmatan internet di negara kita, akan wujud sebuah syarikat baru yang setara dengan stremyx ini dalam masa terdekat. Ini kerana sekarang kualiti perkhidmatan internet merupakan sesuatu yang perlu dititikberatkan memandangkan internet digunakan untuk pelbagai perkara seperti perniagaan, komunikasi, sumber informasi dan banyak lagi.

Thursday, September 11, 2008

Isu MARA



Sempena bulan Ramadhan MARA Kuching telah menyediakan sebuah bazar Ramadhan untuk peniaga-peniaga kuih dan lauk-pauk di Plaza Astana, Petra Jaya. Namun setelah seminggu lebih dibuka sambutan orang ramai dan para peniaga amat dingin. Setiap hari jika hendak dibandingkan bazar tersebut dengan bazar-bazar lain di Kuching, suasananya macam langit dan gunung Santubong. Mengapa? Soalan yang harus ditanya dan dikaji oleh pihak MARA. Sepanjang pengamatan dan pengalaman aku, selama ini MARA jarang membantu peniaga-peniaga yang benar-benar memerlukan bantuan. Mereka hanya membantu peniaga-peniaga yang mempunyai account statement yang baik, ada aset yang banyak dan dah ada premis. Tapi mampukah si penjual kuih atau penjual lauk menyediakan benda-benda seumpama itu?

Aku tidak menyalahkan sepenuhnya pihak MARA sebab mereka hendak menjamin pulangan bantuan mereka. Tapi kalau hendak jamin pulangan pinjaman atau menjamin sewa dibayar bulan-bulan, lebih baik jangan jadi MARA, jadi along ke?atau jadi bank je terus.

Cuba kita ingat balik objektif utama penubuhan MARA 1966:
"Objektif utama penubuhan MARA adalah untuk menambah dan meningkatkan penyertaan kaum Bumiputera dalam kegiatan perdagangan dan perindustrian serta meningkatkan taraf ekonomi dan sosial Bumiputera sejajar dengan Dasar Ekonomi Baru."

Jika kita baca objektif yang telah di highlightkan, tujuan MARA adalah untuk menambah dan meningkatkan penyertaan, tapi sekarang kebanyakkan bantuan kewangan aku lihat hanya membantu syarikat-syarikat besar. Ini bukannya menambah peniaga bumiputra, ianya hanya membesarkan syarikat-syarikat yang sebenarnya mampu membuat pinjaman di institusi perbankkan yang lain. Apabila ini berlaku, terciptalah ruang perbezaan yang besar diantara peniaga tepi jalan dan peniaga korporat.

Sepatutnya bantuan kewangan disalurkan kepada peniaga-peniaga kecil, tidak mempunyai modal dan individu-individu yang berminat untuk menjadi peniaga. Barulah dapat menambah bilangan bumiputra yang bergiat dalam perniagaan. Sekarang kursus-kursus bagi dekat peniaga kecil, duit juta-juta bagi dekat peniaga korporat. Pernah jugak aku dengar alasan pegawai MARA yang menyatakan mereka serik peminjam-peminjam tak bayar balik pinjaman dan sekarang peminjam perlu ada cagaran seperti tanah dan sebagainya. Kalau MARA dah serik nak bantu, siapa lagi nak bantu wujudkan peniaga-peniaga bumiputra? dan kalau peniaga-peniaga kecil dah ada tanah baik cagar dekat bank je.

Penyelesaiannya, kalau dah beri pinjaman kepada peniaga-peniaga kecil, bimbinglah mereka dalam menjalankan perniagaan. Punca kegagalan membayar balik pinjaman adalah kurang pengetahuan dan pengalaman mengenai perniagaan tersebut. Bukannya orang kita sengaja tak nak bayar. Seharusnya bimbingan diberi oleh pegawai-pegawai MARA, tapi disebabkan pegawai MARA itu sendiri bukan peniaga yang asli dan kerja makan gaji, mereka tidak mampu untuk memberi bimbingan dan nasihat. Pernah aku hadiri kursus keusahawanan MARA dimana speaker-speakernya adalah pegawai-pegawai MARA sendiri. Tolonglah, kalau sendiri pun jalan senget, macam mana nak ajar ketam lain jalan lurus? Mereka hanya cakap berdasarkan apa yang mereka baca tanpa mengalami situasi sebenar dunia perniagaan. Baik dengar cakap kakak yang jual mee goreng tepi jalan, bagi aku itu baru pengetahuan sebenar tentang berniaga.

Jadi kepada pihak MARA jangan hairanlah bazar Ramadhan yang disediakan tidak mendapat sambutan. Pihak MARA harus kaji balik objektif dan strategi baru untuk MENAMBAH DAN MENIGKATKAN PENYERTAAN KAUM BUMIPUTRA ke bidang perniagaan. Dan kalau buat kursus tu, janganlah guna pegawai MARA untuk jadi speaker, biarlah bayar lebih sikit untuk cari peniaga-peniaga yang berjaya untuk berikan ceramah. Di saat ini kita sememangnya memerlukan lebih ramai peniaga-peniaga bumiputra untuk mengukuhkan lagi kedudukan bangsa kita di Malaysia.

Wednesday, September 10, 2008

Kanak-kanak dipergunakan 2

Hari ini ada lagi aku terserempak dengan budak jual kalender dekat Stesen Petronas Jalan Kulas Kuching. Hari ni sorang je budak pompuan bertudung tu. Entah dari mana dia datang, tetiba je muncul masa aku isi minyak kereta.

Aku tengok takde la pulak van buruk dekat kawasan tu, jadi aku interview la budak tu, dulu dia cakap dari Jabatan Kebajikan, aku check dengan orang jabatan kebajikan dia orang cakap takde dia orang organize benda-benda macam tu. Hari ni budak tu cakap dia dari rumah anak yatim la pulak. Macam-macam. Aku cakap bukan hari tu cakap Jabatan Kebajikan ke? Dia dengan nada perlahan minta simpati cakap tak. Dia cakap dari rumah anak yatim. Jadi aku tanya lagi, rumah anak yatim Laila Taib ke? Dia jawab tak jugak. Dia cakap dari rumah anak yatim Sabah. Tapi dari percakapannya, bunyi macam orang semenanjung je. Orang Sabah atau Sarawak slang dia lain sket. Aku terus tak percaya budak tu. Bukannya aku tak kesian tapi kalau kita bagi jugak duit, nanti kerja ni akan berlarutan. Ertinya kita menggalakkan kanak-kanak dipergunakan seumpama ini.

Aku harap ada pihak yang memantau aktiviti ini dan kalau benar mereka dari rumah anak yatim, sediakanlah tempat dan saluran yang sesuai untuk mereka menjual produk-produk mereka. Janganlah biar mereka merayau-rayau di jalanan. Jika benar ini satu penipuan, kita harus lebih prihatin dan janganlah mudah terpedaya dan menyokong aktiviti-aktiviti seumpama ini. Sebilangan orang mengambil kesempatan ke atas rasa kesian dan simpati kita terhadap budak-budak ini.

Tuesday, September 9, 2008

Astro



Kebelakangan ini aku tengok Astro kita ni terlalu banyak iklan. Kejap-kejap stop iklan. Tension jugak aku tengok iklan bebanyak sangat. Dahla service kita kena bayar bulan-bulan. Naik pulak charges tu sekarang. Waktu hujan tak dapat pulak tengok apa-apa. Rancangan pun ulang-ulang entah berapa kali entah. Asal aku tengok je cerita tu, malam sket aku tengok cerita tu balik, kemudian pagi ada balik cerita tu. Berapa banyak kali ulang daaaa....



Even aku dengar sebilangan orang cakap, menyamakan Astro ni dengan selalu berulang-ulang. Kalau ada orang cakap "Kau ni Astro lah.." terjemahannya "Berapa kali ko nak ulang cerita yang sama?"



Aku rasa Astro tu kalo congak-congak guna jari, banyak jugak dah untung. Tapi kualiti tu improve la jugak. Jangan banyak sangat jual iklan dan cubalah siar cerita-cerita bervariasi jugak.

Sunday, September 7, 2008

Tak patut memandu

Hari ini ketika memandu balik ke rumah. Aku terserempak dengan sebuah kereta lama yang memandu ke kiri dan ke kanan seperti dipandu oleh orang mabuk. Pemandu tersebut memandu dengan amat perlahan seakan-akan tidak sedar akan kereta-kereta lain disekelilingnya. Banyak kereta yang bersusun dibelakangnya kerana terlalu bahaya untuk memotong kereta tersebut. Setelah lama mengekori akhirnya aku berjaya memotong kereta tersebut. Apabila kulihat pemandunya, aku terkejut melihat seorang tua yang berusia lebih kurang 70-an dan pada pendapat aku tak sepatutnya memandu pada usia tersebut. Kerajaan kita sepatutnya mempunyai undang-undang yang menggariskan had umur bagi seorang pemandu. Pemandu-pemandu kenderaan yang terlalu tua boleh membahayakan pengguna jalanraya yang lain. Pernah aku terbaca dahulu di Australia ada seorang warga tua yang memandu dan merempuh sebuah sekolah tadika mengakibatkan kanak-kanak mati dan cedera parah. Tak kan lah kita nak tunggu kes-kes seumpama ini berlaku baru nak fikir.

Thursday, September 4, 2008

Kanak-kanak dipergunakan

Hujung minggu lepas aku keluar jalan-jalan cari makan. Ketika aku melintas dari Wisma Satok ke Bank Islam aku di sapa oleh dua orang kanak-kanak perempuan yang memegang segulung kertas di tangan. Setelah aku berhenti, mereka pun mula menjelaskan bahawa mereka hendak jual kertas kalendar yang mereka pegang dengan harga RM10 atas nama jabatan kebajikan. Mula-mula tergerak juga hati nak bagi je duit untuk bantu mereka. Namun kemudian aku perasan ada sebuah van buruk yang parking berhampiran. Terdapat dua orang pemuda yang mundar-mandir disebelahnya. Aku pun rasa syak dan mula berfikir, mana ada jabatan kebajikan yang benarkan kanak-kanak bekerja jual kalendar pada hari Ahad? Tanpa pengawasan? dan di kaki lima di tepi jalan? Sekurang-kurangnya ada logo jabatan ke? ada booth ke? Kemudian aku interview lah budak-budak perempuan tersebut. Bila aku tanya macam-macam, budak-budak tu tak dapat jawab. Kemudian 2 orang pemuda itu pun semakin menghampiri dan aku berasa khuatir. Jadi aku teruskan saja perjalanan aku dan mungkin aku akan siasat perkara ini dikemudian hari. Jika benar kanak-kanak ini dipergunakan oleh sindiket ini, pihak atasan sepatutnya mengambil tindakan sewajarnya untuk membantu mereka. Kita tak boleh biarkan perkara ini berlaku di depan mata kita tanpa berbuat apa-apa. Aku akan update perkara ini dalam posting blog yang akan datang. Kepada sesiapa yang mempunyai maklumat diminta memberi komen.

Thursday, August 28, 2008

Inspirasi Blogku

Blog ini aku buat untuk berkongsi mengenai masalah-masalah dan perkara-perkara yang aku tak puas hati. Para pembaca dipersilakan mengemukakan komen dan meluahkan perasaan tak puas hati mereka di ruang komen dan ruang chat.
Penulisan yang aku buat hanyalah untuk bahan bacaan dan bukannya untuk dijadikan rujukan dan dianggap sebagai fakta atau kebenaran.
Jadi kalau ada yang nak merungut, tak puas hati dengan dunia atau hidup dipersilakan tulis je apa-apa yang korang hendak tulis.