Tuesday, October 14, 2008

Berapa Banyak Datuk lahhhh....

MELAKA 10 Okt. – Pelakon Bollywood, Shah Rukh Khan merupakan antara penerima Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM) sempena hari jadi Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd. Khalil Yaakob ke-70, esok.
Penganugerahan itu menjadikan Shah Rukh Khan, yang dilahirkan di New Delhi pada 2 November 1965, artis Bollywood pertama ber gelar Datuk.
Beliau yang terkenal menerusi filem Kuch Kuch Hota Hai (1998) mempunyai ijazah sarjana dalam bidang komunikasi dari Jamia Millia Islamia University.
Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Melaka, Saadun Basiron berkata, DMSM dianugerahkan bagi mengenang jasa Shah Rukh Khan dalam bidang seni dan perfileman di peringkat antarabangsa, termasuk di Malaysia.
Bagaimanapun, Shah Rukh Khan tidak dapat hadir untuk menerima anugerah tersebut, katanya kepada pemberita di sini hari ini.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1011&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_01.htm

Apa istemewa Shah Rukh Khan?

Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub meluahkan rasa pelik dan rakyat perlu mengetahui apakah asas dan kewajaran penganugerahan Darjah Mulia Seri Melaka yang membawa gelaran “Datuk” kepada superstar bollywood, Shah Rukh Khan.
“Kebiasaannya setiap penganugerahan diberikan kepada individu yang banyak berjasa dan banyak menyumbang kepada pembangunan negara atau kepada tokoh-tokoh tertentu.
“Apa jasa Shah Rukh Khan kepada Malaysia dan negeri Melaka, kita nak tahu juga apa asasnya sehingga dia layak menerima anugerah tersebut,” katanya yang juga Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat.
Salahuddin berkata demikian mengulas pengiktirafan yang diberikankan kepada Shah Rukh Khan sebagai antara 758 penerima anugerah dan pingat sempena Harijadi Yang Dipertua Negeri Melaka yang ke 70 semalam.
Difahamkan penganugerahan diberi kerana kemasyhurannya dan popularitinya dikalangan peminat di Malaysia dan Melaka?

http://mppas.wordpress.com/2008/10/11/apa-istimewa-shah-rukh-khan-dapat-datuk/

The Speaker:

Masa aku baca artikel ni terus aku rasa pelik. Tak paedah-edah nak beri Shah Rukh Khan pangkat Datuk ni. Mungkin memang boleh dan mungkin nak hentam jer kasi sesiapa gelaran Datuk ni aku tak kisah. Tapi ni artis bolywood yang entah apa2, apa kejadahnya. Banyak jugak response mengenai perkara ini dalam internet, aku ingat aku sorang je rasa pelik. Ada yang cakap pemimpin Melaka dah hilang fokus dan macam-macam lagi.

Sebaik-baiknya berilah gelaran datuk ni kepada masyarakat kita, yang sanggup berjuang hingga ke titisan darah yang terakhir, yang mendidik selama berpuluh-puluh tahun atau yang berkhidmat dengan penuh semangat.

2 comments:

White Rabbit said...

mengenang jasa shah rukh khan dalam bidang seni?? hahahhahahaa... baik kasi brad pit je... lagi famous...

azlishukri said...

saya link blog saudara.