Thursday, November 13, 2008

Kualiti Jalan Raya Di Kuching



Kuching sebagai ibu negeri Sarawak dan merupakan daerah yang mempunyai taraf bandaraya masih lagi mempunyai jalan raya yang kurang berkualiti. Jalan raya yang sedia ada mempunyai daya ketahanan kurang dari setahun yang kemudiannya akan bergelombang dan seterusnya berlubang. Kenapakah perkara ini tidak dititikberatkan? Sedangkan penggunaan jalan raya di Kuching ini agak lasak memandangkan pembangunan yang pesat. Lori-lori besar serta jentera-jentera menggunakan jalan-jalan tersebut setiap hari. Ini sebagai akibatnya akan menyusahkan pengguna-pengguna jalan raya yang lain.

Apakah penyebabnya? Adakah disebabkan bentuk muka bumi? Adakah bahan yang digunakan untuk membuat jalan? Mungkinkah disebabkan teknologi kita yang terlalu kuno? atau pernah aku dengar mungkin disebabkan sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab ingin mengaut keuntungan hasil daripada membaiki jalan berulang kali?

Walau apa pun sebabnya, kualiti jalan raya di bandaraya ini seharusnya dipertingkatkan. Walaupun kos untuk memiliki jalan raya yang berkualiti mungkin besar. Namun jika difikirkan jangka masa panjang serta keselesaan dan keselamatan rakyat, apalah wang ringgit jika dibandingkan dengan nyawa mereka.

Dalam post ini juga aku ingin berterima kasih kepada pihak kerajaan negeri yang selama ini telah menyediakan jalan raya yang meliputi hampir kesemua tempat di Kuching. Petang tadi aku tengok Jalan Temenggong Haji Gobil di Semariang sedang diperbaiki dan diperbaharui. Sistem perparitan juga telah diperbaiki dan secara langsung mewujudkan suasana kampung yang lebih bersih serta seronok mata memandang.

No comments: