Thursday, September 11, 2008

Isu MARA



Sempena bulan Ramadhan MARA Kuching telah menyediakan sebuah bazar Ramadhan untuk peniaga-peniaga kuih dan lauk-pauk di Plaza Astana, Petra Jaya. Namun setelah seminggu lebih dibuka sambutan orang ramai dan para peniaga amat dingin. Setiap hari jika hendak dibandingkan bazar tersebut dengan bazar-bazar lain di Kuching, suasananya macam langit dan gunung Santubong. Mengapa? Soalan yang harus ditanya dan dikaji oleh pihak MARA. Sepanjang pengamatan dan pengalaman aku, selama ini MARA jarang membantu peniaga-peniaga yang benar-benar memerlukan bantuan. Mereka hanya membantu peniaga-peniaga yang mempunyai account statement yang baik, ada aset yang banyak dan dah ada premis. Tapi mampukah si penjual kuih atau penjual lauk menyediakan benda-benda seumpama itu?

Aku tidak menyalahkan sepenuhnya pihak MARA sebab mereka hendak menjamin pulangan bantuan mereka. Tapi kalau hendak jamin pulangan pinjaman atau menjamin sewa dibayar bulan-bulan, lebih baik jangan jadi MARA, jadi along ke?atau jadi bank je terus.

Cuba kita ingat balik objektif utama penubuhan MARA 1966:
"Objektif utama penubuhan MARA adalah untuk menambah dan meningkatkan penyertaan kaum Bumiputera dalam kegiatan perdagangan dan perindustrian serta meningkatkan taraf ekonomi dan sosial Bumiputera sejajar dengan Dasar Ekonomi Baru."

Jika kita baca objektif yang telah di highlightkan, tujuan MARA adalah untuk menambah dan meningkatkan penyertaan, tapi sekarang kebanyakkan bantuan kewangan aku lihat hanya membantu syarikat-syarikat besar. Ini bukannya menambah peniaga bumiputra, ianya hanya membesarkan syarikat-syarikat yang sebenarnya mampu membuat pinjaman di institusi perbankkan yang lain. Apabila ini berlaku, terciptalah ruang perbezaan yang besar diantara peniaga tepi jalan dan peniaga korporat.

Sepatutnya bantuan kewangan disalurkan kepada peniaga-peniaga kecil, tidak mempunyai modal dan individu-individu yang berminat untuk menjadi peniaga. Barulah dapat menambah bilangan bumiputra yang bergiat dalam perniagaan. Sekarang kursus-kursus bagi dekat peniaga kecil, duit juta-juta bagi dekat peniaga korporat. Pernah jugak aku dengar alasan pegawai MARA yang menyatakan mereka serik peminjam-peminjam tak bayar balik pinjaman dan sekarang peminjam perlu ada cagaran seperti tanah dan sebagainya. Kalau MARA dah serik nak bantu, siapa lagi nak bantu wujudkan peniaga-peniaga bumiputra? dan kalau peniaga-peniaga kecil dah ada tanah baik cagar dekat bank je.

Penyelesaiannya, kalau dah beri pinjaman kepada peniaga-peniaga kecil, bimbinglah mereka dalam menjalankan perniagaan. Punca kegagalan membayar balik pinjaman adalah kurang pengetahuan dan pengalaman mengenai perniagaan tersebut. Bukannya orang kita sengaja tak nak bayar. Seharusnya bimbingan diberi oleh pegawai-pegawai MARA, tapi disebabkan pegawai MARA itu sendiri bukan peniaga yang asli dan kerja makan gaji, mereka tidak mampu untuk memberi bimbingan dan nasihat. Pernah aku hadiri kursus keusahawanan MARA dimana speaker-speakernya adalah pegawai-pegawai MARA sendiri. Tolonglah, kalau sendiri pun jalan senget, macam mana nak ajar ketam lain jalan lurus? Mereka hanya cakap berdasarkan apa yang mereka baca tanpa mengalami situasi sebenar dunia perniagaan. Baik dengar cakap kakak yang jual mee goreng tepi jalan, bagi aku itu baru pengetahuan sebenar tentang berniaga.

Jadi kepada pihak MARA jangan hairanlah bazar Ramadhan yang disediakan tidak mendapat sambutan. Pihak MARA harus kaji balik objektif dan strategi baru untuk MENAMBAH DAN MENIGKATKAN PENYERTAAN KAUM BUMIPUTRA ke bidang perniagaan. Dan kalau buat kursus tu, janganlah guna pegawai MARA untuk jadi speaker, biarlah bayar lebih sikit untuk cari peniaga-peniaga yang berjaya untuk berikan ceramah. Di saat ini kita sememangnya memerlukan lebih ramai peniaga-peniaga bumiputra untuk mengukuhkan lagi kedudukan bangsa kita di Malaysia.

No comments: