Sunday, September 21, 2008

Rampasan Mercun



Hari raya tak lama lagi akan tiba jadi tak hairanlah kalau kita tengok orang main mercun dan bunga api. Namun yang menghairankan aku ada jugak rampasan mercun yang berlaku ketika menjelang hari raya ni. Aku bukan cakap rampas mercun menjelang raya ni salah atau menentang rampasan tu. Tapi kenapa masa tahun baru Cina tak ada pulak aku dengar berita rampasan besar-besaran yang dilakukan.

Aku rasa dalam 3 tahun kebelakangan ini, masa perayaan tahun baru Cina, ketika detik 12 malam, aku lihat mercun dan bunga api yang dimainkan bukan main banyak lagi. Seperti aku yang tinggal di Kuching ni, dari rumahku yang boleh lihat seluruh bandaraya Kuching, aku perhatikan mercun dimainkan di semua kawasan. Kalau main dalam 2 ke 3 minit tu aku tak kisahlah. Ini sampai satu jam. Bukankah kerajaan Malaysia dah haramkan kemasukan mercun dalam negara ni? Aku kira-kira kalau ikut jumlah keseluruhan dan tempoh mercun-mercun itu dimain, nilainya tak kurang dari RM2 juta. Mana perginya pegawai kastam kita ketika perayaan tersebut? Kalau nak bawa mercun sebanyak itu masuk ke negara ni, sekurang-kurangnya guna kontena. Bagaimana boleh terlepas dari pegawai-pegawai kastam kita? Takkan ada kilang mercun pulak kat negara ni? Kalau ada memang logik jugak boleh dapat mercun sebanyak tu.

Realitinya ada masalah disebalik kejadian ini, namun tiada yang prihatin terhadapnya. Pihak kastam dan pihak polis yang sepatutnya menguatkuasakan undang-undang berkaitan dengan mercun ni tidak manjalankan tugas mereka dengan sebaik-baiknya. Agak mustahil untuk tidak melihat dan mendengar mercun-mercun tersebut. Namun sama ada tidak sedar ataupun berasa itu bukan tanggungjawab mereka, mereka membutakan mata dan memekakkan telinga setiap tahun.

Setiap kali aku lihat mercun dimainkan ketika malam perayaan tahun baru Cina aku rasa setiap letupan bunyi dan percikan bunga api itu seolah-olah mengejek dan menghina sistem perundangan negara kita. Betapa mudahnya undang-undang kita dibengkokkan oleh wang ringgit. Dimanakah maruah kita sebagai sebuah negara yang mempunyai undang-undang?

1 comment:

Anonymous said...

apa yang nak di hairankan. sedangkan senjata api sekarang semakin berleluasa digunakan. dari mana datangnya..