Thursday, September 4, 2008

Kanak-kanak dipergunakan

Hujung minggu lepas aku keluar jalan-jalan cari makan. Ketika aku melintas dari Wisma Satok ke Bank Islam aku di sapa oleh dua orang kanak-kanak perempuan yang memegang segulung kertas di tangan. Setelah aku berhenti, mereka pun mula menjelaskan bahawa mereka hendak jual kertas kalendar yang mereka pegang dengan harga RM10 atas nama jabatan kebajikan. Mula-mula tergerak juga hati nak bagi je duit untuk bantu mereka. Namun kemudian aku perasan ada sebuah van buruk yang parking berhampiran. Terdapat dua orang pemuda yang mundar-mandir disebelahnya. Aku pun rasa syak dan mula berfikir, mana ada jabatan kebajikan yang benarkan kanak-kanak bekerja jual kalendar pada hari Ahad? Tanpa pengawasan? dan di kaki lima di tepi jalan? Sekurang-kurangnya ada logo jabatan ke? ada booth ke? Kemudian aku interview lah budak-budak perempuan tersebut. Bila aku tanya macam-macam, budak-budak tu tak dapat jawab. Kemudian 2 orang pemuda itu pun semakin menghampiri dan aku berasa khuatir. Jadi aku teruskan saja perjalanan aku dan mungkin aku akan siasat perkara ini dikemudian hari. Jika benar kanak-kanak ini dipergunakan oleh sindiket ini, pihak atasan sepatutnya mengambil tindakan sewajarnya untuk membantu mereka. Kita tak boleh biarkan perkara ini berlaku di depan mata kita tanpa berbuat apa-apa. Aku akan update perkara ini dalam posting blog yang akan datang. Kepada sesiapa yang mempunyai maklumat diminta memberi komen.

No comments: