Sunday, September 7, 2008

Tak patut memandu

Hari ini ketika memandu balik ke rumah. Aku terserempak dengan sebuah kereta lama yang memandu ke kiri dan ke kanan seperti dipandu oleh orang mabuk. Pemandu tersebut memandu dengan amat perlahan seakan-akan tidak sedar akan kereta-kereta lain disekelilingnya. Banyak kereta yang bersusun dibelakangnya kerana terlalu bahaya untuk memotong kereta tersebut. Setelah lama mengekori akhirnya aku berjaya memotong kereta tersebut. Apabila kulihat pemandunya, aku terkejut melihat seorang tua yang berusia lebih kurang 70-an dan pada pendapat aku tak sepatutnya memandu pada usia tersebut. Kerajaan kita sepatutnya mempunyai undang-undang yang menggariskan had umur bagi seorang pemandu. Pemandu-pemandu kenderaan yang terlalu tua boleh membahayakan pengguna jalanraya yang lain. Pernah aku terbaca dahulu di Australia ada seorang warga tua yang memandu dan merempuh sebuah sekolah tadika mengakibatkan kanak-kanak mati dan cedera parah. Tak kan lah kita nak tunggu kes-kes seumpama ini berlaku baru nak fikir.

No comments: