Wednesday, September 10, 2008

Kanak-kanak dipergunakan 2

Hari ini ada lagi aku terserempak dengan budak jual kalender dekat Stesen Petronas Jalan Kulas Kuching. Hari ni sorang je budak pompuan bertudung tu. Entah dari mana dia datang, tetiba je muncul masa aku isi minyak kereta.

Aku tengok takde la pulak van buruk dekat kawasan tu, jadi aku interview la budak tu, dulu dia cakap dari Jabatan Kebajikan, aku check dengan orang jabatan kebajikan dia orang cakap takde dia orang organize benda-benda macam tu. Hari ni budak tu cakap dia dari rumah anak yatim la pulak. Macam-macam. Aku cakap bukan hari tu cakap Jabatan Kebajikan ke? Dia dengan nada perlahan minta simpati cakap tak. Dia cakap dari rumah anak yatim. Jadi aku tanya lagi, rumah anak yatim Laila Taib ke? Dia jawab tak jugak. Dia cakap dari rumah anak yatim Sabah. Tapi dari percakapannya, bunyi macam orang semenanjung je. Orang Sabah atau Sarawak slang dia lain sket. Aku terus tak percaya budak tu. Bukannya aku tak kesian tapi kalau kita bagi jugak duit, nanti kerja ni akan berlarutan. Ertinya kita menggalakkan kanak-kanak dipergunakan seumpama ini.

Aku harap ada pihak yang memantau aktiviti ini dan kalau benar mereka dari rumah anak yatim, sediakanlah tempat dan saluran yang sesuai untuk mereka menjual produk-produk mereka. Janganlah biar mereka merayau-rayau di jalanan. Jika benar ini satu penipuan, kita harus lebih prihatin dan janganlah mudah terpedaya dan menyokong aktiviti-aktiviti seumpama ini. Sebilangan orang mengambil kesempatan ke atas rasa kesian dan simpati kita terhadap budak-budak ini.

No comments: