Thursday, September 25, 2008

Masalah Air Asia



Kebelakangan ini Air Asia banyak membatalkan penerbangan antarabangsa mereka dari Kuching. Sebulan yang lepas mereka membatalkan penerbangan Kuching Bali, bulan ini pulak mereka batalkan penerbangan Kuching China.


Apabila ini terjadi, tempahan tiket penerbangan yang telah dibuat dari tahun lepas lagi terpaksa dibatalkan. Pilihannya sama ada hendak refund balik duit atau terpaksa ambil flight dari Kuala Lumpur. Bila ambil flight dari Kuala Lumpur, para penumpang perlu membeli tiket tambahan dari Kuching ke Kuala Lumpur dan kemudian balik dari Kuala Lumpur ke Kuching. Disebabkan pemberian notis pada waktu yang singkat, maka penumpang terpaksalah membeli tiket pada harga yang agak mahal. Ini sangat menyusahkan para penumpang dan membebankan. Jika nak mintak refund pulak, kebanyakkan para penumpang telah terlebih dahulu membuat tempahan hotel atau tour di destinasi tujuan mereka dan bayaran deposit pun telah dibuat. Jadi membatalkan tempahan tersebut agak merugikan.


Adakah ini taktik kotor Air Asia untuk mendapatkan keuntungan yang lebih? Apabila dekat saja tarikh penerbangan, mereka batalkan penerbangan tersebut. Ada pulak sebilangan yang tidak mendapat notis dan ketika tiba hari untuk penerbangan mereka, mereka terkejut beruk mendapati Air Asia tidak lagi terbang ke destinasi yang mereka telah tempah.


Aku harap ada yang prihatin dengan masalah ini dan menyiasat kebenarannya.

2 comments:

Anonymous said...

inilah akibatnya apabila kebajikan rakat di ketepikan demi kepentingan sandiri

Pak Oned said...

mesti ada sebab-sebab tertentu kenapa Air Asia berbuat begitu.